Tuesday, September 18, 2007

Kisah di Bulan Ramadhan

Tulisan akh Lutfi, Saudi Arabia


Kisah di bulan Ramadhan

"Dalam dunia ini bermacam-macam Universiti ada. Ada universiti Oxford, ada universiti Madinah, ada universiti Al-Azhar, universiti Harvard dan macam-macam lagi universiti di dunia ini. Namun pernahkah anda mendengar universiti Ramadhan?" Soal pensyarahku dr. Alghamidi di suatu pagi yang hening di dalam kelas takhassus lughawi wa tarbawi.

" Ishh.. universiti negara maner pulak yang ada kena mengena dengan nama bulan ramadhan ni?" getus hatiku.

"Sehebat-hebat universiti di dunia ini tiada universiti yang dapat melawan universiti Ramadhan suatu kinayah kepada bulan ramadhan yang mubaarak ini." Syarah beliau.

" Ramadhan adalah salah satu bulan yang paling mulia dalam Islam." Beliau menambah. Berapa ramai daripada kalangan kita yang bercita-cita untuk menemui bulan ramadhan tapi mati di bulan syaaban? Berapa ramai daripada kita yang berangan-angan berterawikh dan bertaubat di bulan ramadhan tapi mati di akhir syaaban?" satu soalan yang kukira amat menikam kepala sendiri.

"Ramadhanlah universiti yang akan memberikan sijil kepada pelajarnya apabila telah lulus dengan cemerlang di dalam proses tarbiah sepanjang sebulan lamanya. Allah telah berfirman dalam surah al-baqarah,
كتب عليكم الصيام كما كتب على الذين من قبلكم...
Iaitu Allah akan memberi sijil puasa yang berjaya kepada mereka yang berjaya di dalam peperiksaan di bulan Ramadhan. Soalannya, berapa ramaikah daripada pelajar yang memasuki universiti Ramadhan, namun lulus dengan cemerlang? Ramai daripada kita kebanyakannya gagal di dalam menempuh peperiksaan di universiti yang hebat ini." Hurai Dr. Al-Ghamidi lagi. Aku tambah berminat mendengar tajuk universiti seperti yang diutarakan oleh beliau.

"Adakah jantung kita berpuasa?"soal Dr. Al-Ghamidi kepada Khatam Jaan Ikram Jaan. "err.. Jantung mana boleh berpuasa dr. Kalau jantung kita berpuasa, matilah kita." Kedengaran gelak daripada rakan-rakan ku yang lain termasuk aku mendengarkan jawapan daripada Khatam Jaan yang berasal daripada Azerbaijan.

"Jawapan lain? Siapa yang boleh menjawab soalan saya?" tanya dr. Al-Ghamidi lagi sambil membetulkan cermin matanya dan melontarkan pandangan kepada pelajar yang lain.

"Baiklah, maksud jantung berpuasa ialah menahan jantung kita daripada berperasaan marah, hasad, dengki, riak dan pelbagai lagi perasaan yang boleh merosakkan jantung majazi kita. Bukan ia bermakna hakiki." Jelas Dr. Al-Ghamidi. "Uishh.. apa jantung pun ada hakiki ada majazi nih.??"makin menarik ulasan beliau.

"Jantung akan berbuka dengan perkara iman, ibadah yang khusyuk dan segala perbuatan yang hasanah." Sambung beliau.

"Lisan juga berpuasa." Sambil berkata, beliau membetulkan syimagnya yang kelihatan senget.

"Cuba kita gunakan teknologi canggih hari ini, seperti satu pita rakaman kecil yang membolehkan kita letakkan ia di dalam poket selama satu hari."

"Rakamkan percakapan kita dalam sehari. Di akhir hari, kita mainkan kembali apa yang kita ucapkan dari pagi mula-mula kita rekodkan perbualan harian kita."

"Di dalam sehari itu, berapa kalikah kita menyebut nama Allah? Kita baca ayatNya? Sebut nama Rasulullah?" soal beliau kepada pelajar di hadapannya termasuk aku. Gulpp.. payah jugak tuh..

"Mata juga berpuasa. Iaitu berpuasa daripada melihat perkara-perkara yang diharamkan oleh Allah. Contoh yang paling mudah ialah berapa kali sehari anda menonton televisyen? Apakah di dalam televisyen tersebut memaparkan semua ciptaan Allah yang halal untuk ditonton??" Arrgghh.. terlalu menikamnya soalan beliau. Aku mencongak, paling kurang dalam sehari tak lari daripada menonton MBC 1,2,3,4 dan Dubai One. Itu akulah. Selebihnya ada lebih kurang 995 channel lagi. Tak sempat masa. Kalau sempat aku bedal jugak…

"Itu belum dikira dari apa yang dilihat di dalam majalah, komputer, internet, telefon 3G (wah, canggih juga ustaz ni, tahu apa dia 3G ) hatta di masjidil haram sekalipun."

"Rasulullah s.a.w. pernah bersabda mafhumnya :- mereka yang melihat kepada perkara yang diharamkan oleh Allah akan dipenuhkan matanya dengan bara api jahanam." Hurai dr. Al-Ghamidi lagi.

"Mungkin ada di antara kita yang berkata aku tak takut pada bara api di akhirat nanti. Cuba kita ambil sebatang mancis, nyalakannya kemudian cucuh di dalam mata orang yang berkata itu. Adakah dia sanggup menahan pedih hasil percikan api itu? Atau mudah cerita, ambil sahaja arang yang telah dibakar kemudian cucuh matanya. Adakah matanya itu boleh menahan arang tersebut?"

"Telinga juga berpuasa. Iaitu dari mendengar umpatan, kata-kata nista, cacian, fitnah, dan juga muzik2 yang diharamkan di dalam Islam." Namun hari ini kita terpaksa berusaha untuk mengeluarkan diri daripada pengaruh muzik dalam kehidupan seharian kita akibat terlalu banyak muzik yang dimainkan di atas muka bumi ini. Contoh mudah adalah di dalam telefon masing-masing. Jarang yang tak letakkan muzik di dalam 'ringing tone'." Hehehe.. pedas weh!~ Linkin Park, My Chemical Romance, Mawi, Avril Lavigne, Shereen, Maryam Feres, Rihanna, Muse, Spider, dan yang sewaktu dengannya.. hehehe

Last2 sekali dia nyatakan tangan juga berpuasa. "Macamana?? Iaitu daripada memegang remote dan memutarkan rancangan2 yang dilarang oleh Allah, menaip sms yang dilarang oleh Allah, memegang rokok yang dilarang oleh Allah." Slow jer dia bantai.

"nasi halal ke haram?" eh, takkan nasi pun haram ust?

"halal!!" jawab memurid di depan. Macam darjah satu pulak.

"Kita menahan diri daripada memakan nasi, roti dan sebagainya yangdihalalkan oleh Islam, tapi kita tak dapat tahan diri kita dari berbuka dengan rokok yang diharamkan oleh Islam. Cuba perhatikan berapa ramai yang berbuka dengan rokok?? " kuikui.. soalan yang anda jawablah sendiri..

"Jika kita dapat menahan semua anggota kita daripada perkara yang disebutkan tadi, insya allah kita akan menemui kemanisan di dalam universiti Ramadhan ini. Latih diri kita di dalam marhalah universiti Ramadhan ini untuk berjaya di akhir graduate kita iaitu sebelum syawal nanti. Latih dan istiqamah diri anda insya allah bulan ramadhan pasti akan anda tangisi pemergiannya. Memang manusia semuanya tidak sempurna namun berusaha dan Ramadhan inilah peluang untuk melatih diri anda dan berubah menuju kejayaan yang cemerlang." Kata syeikh al-ghamidi sebelum mengakhiri kelas beliau pada hari ini.

"Berikut saya lakarkan jadual supaya anda boleh khatamkan quran sebanyak 5 kali di dalam bulan ramadhan ini kerana bulan Ramadhan diturunkan padanya Al-Quran. Kalau boleh khatam 60 kali seperti imam syafie lagi bagus." 60 kali???

Purata orang membaca quran satu juzuk paling tidak pun ambil masa 30 minit.

Sebelum subuh 15 minit habiskan 1/2 juzuk. Selepas subuh 1/2 juzuk = 1 juzuk
Sebelum zohor 15 minit habiskan 1/2 juzuk. Selepas zohor 1/2 juzuk = 1 juzuk
Sebelum asar 15 minit habiskan 1/2 juzuk. Selepas asar 1/2 juzuk = 1 juzuk
Sebelum maghrib 15 minit habiskan 1/2 juzuk. Selepas maghrib 1/2 juzuk = 1 juzuk
Sebelum isyak 15 minit habiskan 1/2 juzuk. Selepas isyak 1/2 juzuk = 1 juzuk

Berapa juzuk satu hari??

5 juzuk.

Kalau 6 hari??

30 juzuk..

Kalau 12 hari??

60 juzuk = 2 kali khatam quran

Kalau 18 hari??

90 juzuk = 3 kali khatam quran

Kalau 24 hari??

120 juzuk = 4 kali khatam quran

Kalau 30 hari??

150 juzuk = 5 kali khatam quran.

Eh, betul ker??

Masa aku duk mengira tu, beliau dah blah keluar dari kelas..

5 comments:

Anonymous said...

It's a nice story. But I don't know why, there's "emptiness" in each and every issue he brought up.

I think what he is trying to stress is the "nowadays" muslims' lifestyle.

(I hate it when someone gives a label like that. Like Islam-Hadhari and Nowadays-Muslim. It sounds like islam itself need to be repaired, and muslims can be defined according to the era.)

If you watch any Islamic Show on tv.. (yes, the "devil" in cube) those are the issues that the panels love to talk about.

I think the issues are something minor. There's nothing wrong with watching tv when you are watching those Islamic Shows? Then the tv is not a "devil" anyway...

My grandpa used to scold us when we want to turn on the tv to watch cartoons. And when we asked our mom about it, they said "It's his tv." And he only turns it on to watch the news, azan and islamic shows.

Are those the only thing that can remind you to Islam? Why isn't it when you saw a cute little girl on tv you remember how beautiful Allah's creation?

Learn how to islamize your lifestyle. It is you who decide whether watching tv is a waste or a benefit. (This includes other "devilish" medium as well)

ps:// my ringtone is "kringgg-kringgg" for both call and msg. So? *smiles*

ibnu_umar said...

salam kak ophy,

thanks for ur time reading the post and writing such a brilliant comment! :) if only all my visitors are like you, i would be really happy :)))

yes i would agree with you about "islam hadhari". there is no such thing as new islam, or repair islam, or any other fancy name (moderate islam, fundemental islam, ). Islam is a religion of all prophets, and it was already completed, and the teachings should be preserved like the one during the era Prophet Muhammad (pbuh) and his companions. if we alter it in any way according to our desire, it is not islam anymore, it will be something else.

but that is not the case with muslims. muslim is define as people who embrace islam. when we call people, of course there are a whole bunch of personalities. some a good, some are not so good, and the other are just plain evil; yet all of them are still muslim.. i would like to ask, are muslims today still hold the value like those great muslim during the era of companions and during the golden era of muslims (like alkhwarizmi, ar razi, al khindi, ibn sina, just to name a few)? of course, you know the answer better.

so now we muslim need tajdid, which means, reform. we need to reform ourself to get back to the teachings of islam, educate ourself with it, and act as a real muslim in our everyday life. yes, it is not an easy job, but this is the only way to success.

but that does not mean we should say, "oh this is haram, that is haram, this is bidaah, that is bidaah". that does not represent islam at all.

a good muslim is someone who can use all the resource in this dunia for the sake of akhirat, and he use it within the law of syari'ah.

ok let me give example of tv.

does tv make sin? of course tv itself cannot make sin. it is just an electrical apparatus, so anything that come out of that tv is totally depended on the owner of the tv. either he want to use it for his own good, or he want to use it for not-so-good purposes. i still havent hear any fatwa from the islamic scholar about make tv haram. if the tv is haram, how the people want to watch his own ceramah agama in the tv?

opps.. i think i wrote too long this time.. lol. may Allah make us steadfast in following his orders. amin.

wallahua'lam

Anonymous said...

Yeah.. like I said; lifestyle.

If you know you are a Muslim, then your reason will tell you to behave like one. The same goes if you know you are a male, then your reason will tell you to behave like one.

The problem is, there are some who refuse to follow their own reason. Which then after quite some time, drive them to come out with wild ideas on how to make exemptions in Islam so that everytime they don't conduct accordingly, then it will not be that bad.

I find these people are funny and annoying at the same time.

Does it really hard to behave like a true Muslim in today's world?

But isn't Islam is simple and easy?

Maybe according to those people there are more don'ts than do's in Islam that complicates everything for them.

It's awkward... when they start to think "kalau nak ikot Islam betol2, sumer dlm dunia skrang ni haram ah! even money pon haram"

It is then when these people think it is hard to be a Muslim.

Why do the so-called "ulama'" have to show them what 'not to do' instead of 'how to do it rite'?

And I believe that those who know how to do it rite, need to show it more than to speak of it.

Aren't we all skeptical?

ibnu_umar said...

yeah.. i totally agree with u kak ophy.. rather than saying that is wrong this is wrong, we should act and show the right way and lead by good example. :)

may Allah make us steadfast in following the 'siratal mustaqeem'. (we read this everytime in our solat and may Allah accept our prayers).

amin.

neem said...

salam alaik, ya amar.

herm...nice story..

terasa la lak T_T