Sunday, June 04, 2006

Sayonara friendster!!


Salam.

Pada tanggal 4 Jun 2006, telah berakhirnya riwayat hidup friendster di laptop-laptop syabab dari Leeds. Semoga diberikan kekuatan oleh Allah untuk menolak al hawa' yg lain pula.

15 comments:

Siti Yusrina Nadihah Binti Jamaludin said...

Assalamualaikum ya akh fillah..kaifa hal? subhanallah, mmg syabab di Leeds kali ni sangat syadid..Alhamdulillah atas segala hal..Namun, ana cuma curious..kenapa perlu sayonara Friendster? ana akui ana masih lg belum mampu nak menolak sepenuhnya Al-Hawa' (perkara yang selain daripada Syariatullah)..tapi, what if kalau dengan friendster itu dijadikan wasilah utk kembangkan ayat2Nya? Wallahu a'laam..ini pendapat ana yg dhaif..anta boleh menerima atau menolaknya terus..but then, mungkin anta boleh bidas hujah dhaeef ana ini dgn memberi response ini: "apakah tak ada wasilah yg lain utk sampaikan ayat2 Allah? kenapa perlu friendster?"

Ana cuma nak provoke anta je dgn soalan ana ni..tapi baguslah dan mmg mantaplah if anta dan shbt2 dpt mengucapkan sayonara friendster..sekaligus sayonara Jahiliyyah..anyhow..it's something to ponder upon..and peringatan buat diri ana juga..Afwan katsiran andai ada tersalah budi bicara..ana al-faqir ilallah..Wallahu ta'ala a'laam

Min,
Ukhtil Mukhlisah,
Ukhti Yusrina

Amermeftah said...

PAda tanggal 4 Jun, 17 tahun yang lalu, Ayatullah Khomeini telah meninggalkan kita. Boleh tahu mengapa dipadam friendsternya?

ibnu_umar said...

wkumsalam wbt

pasal friendster ni, terpulang la kepada individu, camna cara nak gunakan. ada yg guna ke arah kebaikan, bagus alhamdulillah. ada yg guna utk arah yg melaghakan, tu yg kita tak mahu.

Dari pemerhatian, pengalaman dan perbincangan antara kami budak2 leeds, kami dapat satu kata sepakat, yg kami tak menggunakan friendster ni utk perkara kebaikan. banyak buat bende lagha je kt friendster.

"Sesungguhnya telah menang org2 beriman. Iaitu mereka yg khuyu' dlm solatnya. Dan mereka yg berpaling dari pekara-perkara LAGHA"
(Al-Mukminuun:1-3)

Memandangkan friendster ni melaghakan bagi kami, maka kami mengambil jalan selamat untuk meninggalkannya. Banyak lagi kerja yg perlu dibuat.

wallahua'lam

Siti Yusrina Nadihah Binti Jamaludin said...

Assalamualaikum wbt akh fillah..jazakallahu khayran katsiran atas ulasan anta utk pertanyaan ana and amano..

Persoalan sekarang ana rasa lebih berkisar kepada neraca yang kita guna dalam kehidupan kita..apakah yang kita jadikan basis of decision-making? adakah kita menggunakan akal dan nafsu semata-mata atau kita cuba ikut ajaran dan didikan dari Al-quran serta As-Sunnah (warisan pusaka buat umat Islam yang amat bernilai)??

Ana sebelum ini diceritakan tentang buku karangan Al-Maududiy, tajuknya "Islam dan Jahiliyyah"..buku ini overallnya menarik..tapi ana belum dapat copy nya lagi..inshaAllah, mungkin boleh dikongsikan di blog ana nanti..moga Allah memberi peluang untuk ana nanti..inshaAllah =)

Sekadar perkongsian dari program yang ana dapat semasa ana di Australia tahun lepas..
***********************************

Nilai kita ialah nilai Islam, iaitu nilai yang telah ditetapkan oleh Allah dan dilaksanakan oleh Rasulullah SAW. Oleh yang demikian, kita sedikitpun tidak boleh tidak redha pada syariat Islam.

Tasawwur Islam hendaklah difahami dengan betul. Kita hendaklah bersifat 'jiddiah' (bersungguh-sungguh) di dalam memahami Islam dan TIDAK mencampuradukkan dengan isme-isme yang lain.

Untuk itu, kita hendaklah mengenal Islam dan Jahiliyyah; mengenal ISlam untuk dihayati dan mengenal Jahiliah untuk dijauhi. Kita hendaklah mengenal setiap rupa, bentuk dan taktik jahiliah untuk dijauhi. Dengan itu barulah kita dapat membezakan yang mana Islam dan yang mana bukan Islam.

Ana quote kata-kata Sayyidina Umar r.a.:"Ikatan Islam akan terlerai apabila lahir daripada dalam ISlam, orang-orang yang tidak mengenal jahiliyah." [means, kita tidak akan kenal Islam tanpa mengenal Jahiliyah in the first place].

Akhir kalam, ana tinggalkan komen ini dengan kalam Allah, QS2:208

"Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah kamu ke dalam Islam sepenuhnya dan janganlah kamu menurut jejak langkah syaitan, sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagi kamu."

Mohon maaf andai komen ana tidak begitu relevant dengan entry kali ni..just have the feeling of sharing..moga ianya lebih mengingatkan diri ana yang tidak dinafikan sering kelupaan..ana mungkin tahu ianya suatu keburukan, tapi mungkin ana kalah dengan nafsu dan kemahuan diri...ana tersasar seketika..moga Allah memandu hati-hati kita semua untuk terus tsabat di atas jalan yang lurus..Ameen

Wallahu a'laam..

~Ukhti Yusrina~

Hafizbar said...

hahaha nanti aku akan ikut jejak langkah ko nanti...

bukan setakat frenste sahaja, tapi site aku pon, aku akan tutup

hehehe betul ni, semua benda2 dan aktiviti2 yg melibatkan internet yg tidak berfaedah atau kurang faedah (secara umumnya) akan aku hapuskan dlm hidup aku.

(email kompem la tak termasuk senarai)

---
hafizbar

ibnu_umar said...

salam

first of all, saya mohon maaf sekiranya posting ini menyinggung perasaan tasha. saya mmg takde niat nak singgung sapa2 dalam posting ni. just want to tell others that i won't use frenster starting on that day.

yg kedua, saya ucapkan tahniah buat tasha, kerana berjaya menggunakan friendster to the fullest. mmg bagus kerana berjaya menjadikan frenster sbg medium mendekatkan diri dgn famili dan rakan2.

for me, friendster is like a coin, which has 2 sides, and it is up to you to like which side of the coin. mungkin bagi cik tasha bende tu berguna, ttp sebaliknya bagi saya.

i use phone to keep in touch with family, and i use ym to keep in touch with friends. and i've stated the reason why i stopped frienster. it was a reason which is applicabble for me, and some of my friends. if anyone is the same boat with us, you are most welcome. if you are not, you are free to continue what you are doing. don't worry dear, we live in a free country.

wallahua'lam.

Anonymous said...

'free' country??

Anonymous said...

betul,
it was like a coin,
it up to the individual,
maslahah tertentu, mafsadah tertentu, individu tertentu.
for me, a agree with the desicions.

Mabruk!

Anonymous said...

betul,
it was like a coin,
it up to the individual,
maslahah tertentu, mafsadah tertentu, individu tertentu.
for me, agreed with the desicions.

Mabruk!

ibnu_umar said...

salam.

jue,
pasal 'free country' tu, at least that is what they think. however the best freedom is the freedom from jahiliyyah. spt kata2 rabi' bin amir masa berjumpa dgn rustam, ketika perang qadisiyah. "Islam membebaskan diri dari perhambaan sesama manusia kepada menghambakan diri kepada Allah. membebaskan dari kesempitan jahiliyah kepada keluasan Islam."

kak nai,
last week ana ada pi program daurah 'sayonara jahiliyyah' kt plymouth. walopun speaker tu tak kate friendster tu jahiliyyah, tp dia sendiri pun takde frenster. and there is one good point about globalisation = mcdonalisation. where the ikhwanussyayathin (you know who) try to make the whole world to follow their trend, which is rosak lagi merosakkan. hm.. kalo nak rakaman maybe boleh mintak kt sisters yg blaja kt college university st marks and st john kt plymouth.

wallahua'lam.

Anonymous said...

sudah lama difikirkan
tapi ape caranya yeee
help mee
aku pon rs x berfaedah tp betul2 tak tau camne nk buang!!!!

ibnu_umar said...

rasanya skarang dah ada org tau kot kenape budak2 leeds 'diarahkan' utk mendelete frenster masing-masing.. hehehehe.. sape yg ada rakaman tu sila delete ek.. diorang dah tobat dah, jgn risau.. :))

Anonymous said...

salam.

tak sangka.
ade org mendapat 'pencahayaan agung' semasa di college of st mark and st john.
kolej yang melahirkan pendeta-pendeta dan mubaligh kristian satu tika dulu (sampai skrg pon), rupanya telah mengetuk hati sebahagian orang utk meninggalkan jahiliyah.

Maha Suci Allah.

[lihat bagaimana satu perkara boleh bawa kepada dua hasil yang jauh berbeza...]

Anonymous said...

salam alaik amar,

Alhamdulillah,a good step!!semoga apa yang diniatkan akan mendapat ganjaran setimpal dariNya,insyaAllah

pengalaman peribadi:memang frenster melalaikan,kalu dh start tgk tu mau berjam2 spend huhuhu...tu dulu..skrg mayb frenster dh bersawang kot,jarang2 bersihkan :p dulu mmg sb frenster byk la jumpe kwn2 lama tp skrg dh xde ape2 makne dh frenster tu..cheewahh

ala kulli halin, its depend on individual to judge their action.ada yg rasa frenster tu buang masa,and ade yg rasa tu tali pengerat silaturrahim.yang penting adakah ia mencapai matlamat kita ;) wallahua'lam

syabas amar n the gang!(gang tu bunyi mcm penjahat je :p)

ibnu_umar said...

uih.. sume feedback positif jer nih.. hoho.. nampaknya masih terpelihara lagi la kisah disebalik pengharaman friendster di kalangan syabab2 di leeds.. hoho :)))