Wednesday, March 30, 2005

nasik dan lauk..

assalamualaikum..

alhamdulillah, praktikal fizik pagi tadi berlalu dengan tenang..
syukur kepada Allah yg memudahkan ana dalam menjawab soalan fizik tadi..

okeh.. bercakap pasal makan nasik.. adakah kita mahu makan nasik saja?
kalau kita observe kat restoren2 atau gerai2 makanan, berapa ramaikah yg order nak makan nasik sahaja? adakah sedap kalo kita makan nasik, dan hanya nasik?

kenapa orang tak order nasik saja?
1. gizi tidak seimbang..nasik cuma membekalkan karbohidrat
2. (tengah pikir kenapa..)
3. kurang sedap..rasa tawar je..(kalo nasik itu adalah nasik putih..)

kenapa orang order nasik dgn lauk-pauk?
1. gizi seimbang
2. lebih berselera untuk makan
3. lebih sedap

jika kita mengambil hanya nasik, maka sesungguhnya kita mengambil gizi yg tidak seimbang.. tidak lengkap diet pemakanan kita pada hari itu.. andaikata kita mengambil lauk dan sayuran, gizi kita lebih seimbang, protein yg terdapat dlm lauk spt ikan,ayam dan daging misalnya, dapat membaiki tisu2 lama di samping menggalakkan pertumbuhan tisu2 baru..sayuran2 seperti tomato dapat mengurangkan probability mendapat kanser.. jadi, dengan adanya lauk2 ini, kita dapat membina tubuh yg sihat!!

iktibar yang boleh diambil daripada lauk..
apabila orang tanya, nak pegi mana tu? kita akan jawab nak pegi makan nasik.. tetapi realitinya, kita tidak hanya makan nasik, melainkan bersamanya lauk-pauk yg sedap..

apabila orang tanya, nak pegi mana tu? kita jawab nak pegi solat zohor.. tetapi realitinya, mmg kita solat zohor pun..then kita blah.. solat2 sunat tambahan tak buat pun..

persoalannya, kenapa makan nasik perlu ada tambahan, tapi dalam bab2 ibadah ni kita takde motivation nak buat ibadah tambahan? adakah kita beribadah semata2 nak cukup syarat?

bila ditanya," kenapa tak makan nasik kosong je.. abis makan kenyang gak" .
jawapan," mana sedap makan nasik takde lauk".

bila tanya lagi,"abis apsal solat buat yg wajib je.. tambahla ngn solat sunat..barula lengkap".
jawapan,"sunat je pun.."

marilah kita sama2 renungi diri sendiri.. adakah kita dijadikan untuk makan nasik dan lauk? atau kita dijadikan untuk beribadah? jadi mengapakah kita berlumba2 untuk melengkapkan benda yg nikmatnya hanya sementara, meninggalkan perkara yg menjamin kenikmatan yg berpanjangan di akhirat?

sesungguhnya solat itu amatlah berat kecuali bagi orang-orang yang khusyu'.......

wallahualam

2 comments:

Siti Yusrina Nadihah Binti Jamaludin said...

Assalamualaikum..teringt ana pd word of wisdom kt Dewan Makan skolah ana dulu.."Makan utk hidup atau hidup utk makan?"..mmg sarcastic jgk rasanya kata2 tu..but that is something for us to ponder upon, right?

sesungguhnya salah satu punca hati menjadi keras adlh sbb bnyk makan..hm, so kenalah beware of it later on..Ibnu Sina pun ckp every single disease roots from our own stomach..so bab makan ni..kita ikutlah Sunnah Rasul..cantik ajaran Rasul yg akhlaknya adlh Al-Quran..even ana pun pernah belajar subjek Human Nutrition..eat according to your energy need..don;t take it excessively..indeed Allah does not like the transgressors...peringtan utk diri ana juga...wassalam

hamka said...

lama tak baca blog engko, best kau punya tamsil..aku ingat nak pinjam leh he he he...

ps: aku tak makan nasi sahaja...org makn nasi sahaj ada malalah kesihatan he he he...org solat wajib sahaja ada masalah iman..isk..